Toidulisandid – kas tead, mis kellaajal tuleks vitamiine võtta?

Vitamiinidel ja nende imendumisel on erinevusi, seega ei ole ükskõik, millised toidulisandid valid ja kuidas neid tarvitad. Kas tead, millal tuleks toidulisandeid võtta, kui soovid, et keha võtaks vitamiinid kohe kasutusse?

Inimene vajab eluks umbes 13 erinevat vitamiini. C-, A-, D- ja E-vitamiin ning B-grupi vitamiinid on põhilised, mida keha ei suuda ise toota. Neist C-vitamiin ja B-rühma vitamiinid on vesilahustuvad, ülejäänud rasvlahustuvad.

– Vesilahustuvate all mõeldakse selliseid vitamiine, mis ei salvestu organismis, vaid erituvad uriiniga. “Rasvlahustuvad vitamiinid salvestuvad muuhulgas rasvkoes, maksas, lihastes ja ajus,” ütleb biokeemik FT Timo Lehto (Terranova). Rasvlahustuvad vitamiinid imenduvad kõige paremini koos rasva sisaldava toiduga, kuid ka veeslahustuvaid tuleb võtta koos toiduga.

– “Siis on maohappe hulk suurem ja imendumine peensooles paraneb,” ütleb Lehto. Tema sõnade kohaselt jõuab hommikul võetud toidulisand kohe kasutusse, samal ajal kui õhtul võetud vitamiin ladustatakse.

– Eriti rasvlahustuvaid vitamiine tuleb võtta hommikul või päevasel ajal, kui on soov neist kiiresti kasu saada.

Keha reguleerib vitamiinide imendumist

Vitamiinide imendumist mõjutab muuhulgas see, kui palju on kehas mingeid teatud vitamiine juba varem. Seega reguleerib organism vitamiinide imendumist vastavalt oma vajadustele.

– “Rasvlahustuvate vitamiinide imendumistõhusus on umbes 50-90 protsenti. Ka C-vitamiin imendub väikese annuse korral 80-90 protsendiliselt, kuid suurema annuse korral langeb imendumistõhusus alla 50 protsendi,” võrdleb Lehto.

Ka soolestiku ja maksa seisund, samuti maohapped määravad, kui hästi vitamiinid organismi imenduvad.

– Ka mõned ravimid, nagu epilepsiaravimid ja aspiriin, vähendavad teatud vitamiinide imendumist.

Köögiviljades, ürtides ja marjades sisalduvatel taimset päritolu flavonoidühenditel on leitud vitamiinide ja mineraalainete imendumist ja kasutamist tõhustav toime. Seda nähtust nimetatakse sünergiaks. Sellisel viisil toimib näiteks maailmas edu saavutanud toidulisandite sari Terranova.

– “Terranova toodete mõju põhineb asjaolul, et need loovad inimkehas loomuliku sünergilise keskkonna, mille puhul vitamiinid, mikroelemendid ja toitained imenduvad kõige paremini ja keharakud funktsioneerivad optimaalselt. Nii omastatakse ka söödud toit kõige paremini, “ ütleb Timo Lehto.

Vitamiinipuudus viib defitsiidi sümptomiteni

Iga olulise vitamiini puudus põhjustab defitsiidile viitavaid sümptomeid. Vanasti ilmnes raske C-vitamiini puudus meremeestel lahtiseid haavandeid põhjustava skorbuudina, nüüd avaldub see näiteks kergesti tekkivate verevalumite või liigesevaluna.

–“ B1-, B2- ja B6-vitamiini puudusel langeb kiiresti energiatase ja see võib põhjustada isegi tõsiseid närvisüsteemihäireid. Ka juuksed ja nahk kannatavad,” loetleb Lehto.

 

Leave a Reply